Επιστολή διαμαρτυρίας στον Φίλη από μαθητές

Σε πείσμα όσων πιστεύουν ότι τα παιδιά μας δεν σκέφτονται αλλά απλώς παπαγαλίζουν.Σε πείσμα όσων πιστεύουν ότι τα παιδιά μας αδυνατούν να δουν τα πράγματα κριτικά,  χωνεύοντας ό,τι τους προσφέρεται σε «περιτύλιγμα πολυτελείας».Σε πείσμα όσων επιμένουν να μιλούν για μια εκπαίδευση εργαλειακή και ωφελιμιστική που σπρώχνει τα παιδιά μας μακριά από το βιβλίο και τον πνευματικό μόχθο, δύο συμμαθητές μας, ο Πέτρος Μπάκας και η Άννα Ράλλη,τελειόφοιτοι και σκληρά αγωνιζόμενοι για την εισαγωγή τους στην Γ΄θμια εκπαίδευση, πλην όμως διαρκώς  σκεπτικοί και σκεπτόμενοι , «με ανοιχτά και άγρυπνα τα μάτια της ψυχής τους», δίνουν μια «γερή κλωτσιά» στα λιμνάζοντα νερά της παιδείας και  φωνάζουν δυνατά «ε! είμαστε κι εμείς εδώ, και σας βλέπουμε και σας ακούμε…» 

Το κείμενο που ακολουθεί είναι αναδημοσίευση από το «Βήμα της Κυριακής»(24/10/2016)

Αξιότιμε κύριε υπουργέ Νίκο Φίλη,

με αφορμή την Υπουργική εγκύκλιο της 20ης Σεπτεμβρίου 2016, εκφράζουμε τους βαθείς προβληματισμούς μας και την έντονη αποδοκιμασία μας σχετικά με την αφαίρεση ορισμένων θεμελιωδών κεφαλαίων (Kυκλαδικός Πολιτισμός, Μινωικός Πολιτισμός, Μυκηναϊκός Πολιτισμός, Α΄ και Β΄ αποικισμός, σημασία των Περσικών Πολέμων, Πελοποννησιακός πόλεμος, Φίλιππος Β΄ και το Οικουμενικό κράτος του Μεγάλου Αλεξάνδρου) από την εξεταστέα ύλη του μαθήματος της Ιστορίας, έτσι όπως διδάσκεται στην Α΄τάξη γενικού Λυκείου. Ως μαθητές της Γ΄ τάξης Λυκείου και έχοντας, ευτυχώς, προλάβει να έρθουμε σε επαφή με τούτες τις σπουδαίες σελίδες της Ιστορίας μας, πριν αυθαίρετα αποσιωπηθούν, καταγγέλλουμε απερίφραστα μία απόφαση που θα έχει αναντίρρητα οδυνηρές συνέπειες για την Παιδεία και τον Πολιτισμό μας.

Αρχικώς, το Υπουργείο φαίνεται να παρέβλεψε τη σημασία που χαρακτηρίζει την κατοχή των συγκεκριμένων ιστορικών γνώσεων όχι μονάχα αναφορικά με το παρελθόν, αλλά σχετικά με το παρόν και το μέλλον. Ο Πελοποννησιακός πόλεμος αποτελεί χαρακτηριστικό παράδειγμα γεγονότος μεγίστης σπουδαιότητας, που εντάσσεται στην Πολιτική Ιστορία του τόπου μας έχοντας απήχηση στη σύγχρονη πραγματικότητα μέχρι σήμερα. Θα μπορούσε να χρησιμεύσει ακόμη και ως η βάση για μια σειρά νόμων για την επιστήμη της σύγχρονης πολιτικής. Η απήχηση αυτή αγγίζει μάλιστα ακόμη και τις διεθνείς σχέσεις αφού ο Θουκυδίδης, ο κύριος μελετητής του πολέμου, διεπίστωσε, μέσα από την καταγραφή αυτού, πως οι διεθνείς σχέσεις επιτρέπουν στο δυνατό να υλοποιήσει τις επιδιώξεις του σε βάρος του αδυνάτου που πρέπει να τις αποδεχθεί. Ο Μέγας Αλέξανδρος, από την άλλη, συνιστά αναπόσπαστο κομμάτι της Ιστορίας μας, αφού επέδρασε καταλυτικά στην εξάπλωση της πολιτιστικής μας παράδοσης, της γλωσσικής μας μοναδικότητας και συνέτεινε στη διαμόρφωση του Ελληνικού κράτους και Έθνους. Αυτό αποτελεί ένα βασικό και αναμφισβήτητο γεγονός, καθώς με την ελληνική γλώσσα των ελληνικών φυλών ως κοινό όργανο, τα διάφορα στοιχεία του πληθυσμού των ελληνικών χωρών σχημάτισαν τον κοινό πολιτισμό που ονομάζεται ελληνικός και συγκροτήθηκαν έτσι σε έναν ενιαίο λαό, σε μίαν εθνότητα, που έδωσε στον εαυτό του το όνομα των Ελλήνων.

Οι μαθητές, συν τοις άλλοις, με ανύπαρκτη ή έστω πλημμελή γνώση των προαναφερθέντων, δε θα αποκτήσουν συνείδηση της συνέχειας της ιστορίας μας και κατά συνέπεια δε θα μπορέσουν να την κατανοήσουν. Η ιστορία μας δεν είναι διάσπαρτα κομμάτια γεγονότων, ασύνδετα μεταξύ τους και χωρίς λογική αλληλουχία. Την ιστορία χαρακτηρίζει η συνοχή και η άμεση σχέση των προηγούμενων γεγονότων με τα επόμενα. Συνεπώς, η ακολουθία της χρονολογικής σειράς δίχως πρωτευούσης σημασίας παραλείψεις είναι επιβεβλημένη, όχι μόνο για λόγους ιστορικούς, αλλά και πρακτικούς, αφού με αυτήν την «αφαιρετική» μέθοδο, τα κείμενα μοιάζουν άσχετα μεταξύ τους και γι’ αυτό ακατάληπτα. Έτσι, οι μαθητές επιδίδονται στην άγονη απομνημόνευση , αφού δεν κατανοούν σε τι αναφέρεται αυτό που διαβάζουν και, βεβαίως, δεν μπορούν να αγαπήσουν την Ιστορία.

΄Εχουμε, βέβαια, υπόψη μας την απάντησή σας σύμφωνα με την οποία η συγκεκριμένη Ιστορία έχει ξαναδιδαχθεί. Εντούτοις, εξ ιδίας πείρας, σας διαβεβαιώνουμε πως, παρότι η συγκεκριμένη Ιστορία έχει ξαναδιδαχθεί στους μαθητές σε προηγούμενες τάξεις, επ’ ουδενί αποκλείεται η επανάληψή της στο Λύκειο. Οι μαθητές εκεί έχουν την ευκαιρία, αλλά και την ωριμότητα, να εμβαθύνουν και να εμπεδώσουν τις ιστορικές τους γνώσεις επί αυτών των κεφαλαίων, τα οποία συνιστούν αμιγή κομμάτια του ελληνικού πολιτισμού, εν αντιθέσει με το περιεχόμενο των τελευταίων κεφαλαίων (Ινδία, Κίνα), των οποίων τη διδασκαλία προτάσσετε.

Επιπρόσθετα, δε συνιστά εμπόδιο στη συλλογιστική μας το γεγονός πως τα συγκεκριμένα κεφάλαια δεν καταργήθηκαν και πως «απλώς» αφαιρέθηκαν από την εξεταστέα ύλη. Μπορεί να μην αφαιρέθηκαν, λοιπόν, από τη διδακτέα ύλη, ξέρουμε όμως όλοι πολύ καλά πως λόγω του χρησιμοθηρικού χαρακτήρα του Λυκείου, ό,τι δεν εξετάζεται στο τέλος, απλώς παραλείπεται από τους καθηγητές, ελλείψει χρόνου. Μα και αν ακόμη δεν παραλείπεται, η στάση των μαθητών που γνωρίζουν πως δε χρειάζεται να το μάθουν, αφού δε θα εξεταστούν σε αυτό στο τέλος του σχολικού έτους, είναι εξαιρετικά αρνητική ή πρόδηλα αδιάφορη. Η υποβάθμιση, λοιπόν, των εν λόγω ιστορικών γεγονότων πρέπει να θεωρείται δεδομένη με την εφαρμογή αυτής της απόφασης.

Ωστόσο, κατά την άποψή μας, τα εκπαιδευτικά κριτήρια δε διαφαίνονται σε αυτές τις προτάσεις. Τουναντίον αυτές αναπόδραστα θα καταστήσουν τους μαθητές έρμαια του ιστορικού αναλφαβητισμού. Και επίπτωσή του αποτελεί αποδεδειγμένα ακόμα και η συρρίκνωση του ενδιαφέροντος για τις δημόσιες υποθέσεις , όπως η αποχή από τις εκλογές. Το γεγονός αυτό έρχεται συνδυαστικά με μια γενικότερη προσπάθεια αποδυνάμωσης και υποβάθμισης των ανθρωπιστικών μαθημάτων .Τα Αρχαία Ελληνικά και η Αρχαία Ιστορία, εις βάρος των οποίων συντελέσθηκαν τροποποιήσεις, αποτελούν αδιάσπαστο κομμάτι της εθνικής μας ταυτότητας. Γιατί είναι η γλώσσα και ο πολιτισμός που τη συναποτελούν και που δυναμώνουν εμάς και όλους τους συμπολίτες μας απέναντι σε κάθε απειλή που υψώνεται γύρω από αυτή τη χώρα. Και ασφαλώς, όταν κάποιος επιζητεί να εξασθενίσει και να πληγώσει ένα έθνος, στους προαναφερθέντες ακριβώς τομείς στρέφεται, στη γλώσσα και στον πολιτισμό.

Πού αποβλέπουν λοιπόν πραγματικά οι προτάσεις αυτές αναφορικά με το μέλλον του έθνους μας;

Έχοντας τη βεβαιότητα ότι με την επιστολή μας εκφράζουμε αυτό που όλοι οι Έλληνες φρονούν, απλώς ενδεχομένως δεν εξωτερικεύουν, αξιολογούμε τις προτάσεις αυτές ως πολιτικά ανοίκειες και εκπαιδευτικά και εθνικά επικίνδυνες, θεωρώντας ως επιτακτική ανάγκη την άμεση επανεξέτασή τους.

Σας ευχαριστούμε προκαταβολικά για την ανταπόκρισή σας

Μπάκας Πέτρος

Ράλλη Άννα-Βασιλική

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

w

Σύνδεση με %s